Buroenzo.nl scoort een 8.8/10 413 klantenreviews
 
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option
  • payment-option

Ergonomie

In enkele stappen naar een ergonomisch verantwoorde werkplek.

 

1. Dynamisch zitten

Om de tussenwervelschijven maar ook rug en beenspieren en hoe vreemd het moge klinken, ook de hersenen bij het zitten ondanks de hoogste belasting met voedingsstoffen te verzorgen, is dynamisch, beweeglijk zitten het beslissende concept. In principe heet het: geen enkele zithouding is goed, maar de voortdurende wisseling van de ene zitpositie naar de andere ontlast de tussenwervelschijven en bevordert de doorbloeding, de stofwisseling en de ademhaling en daarmee het prestatievermogen, d.w.z. de productiviteit van de medewerkers.

    
 

2. Synchroonmechaniek

Deze stoelconstructie ondersteunt het dynamische zitten, waarbij zij in iedere zitpositie de lichaamshouding optimaliseert. Bij de beweging van de rugleuning naar achteren of naar voren beweegt de zitting synchroon, in een verhouding van ca. 1:2,5, waarbij het draaipunt zich ongeveer een vuistbreedte van de knieholte bevindt. Dit voorkomt bloedstuwingen onder in de dijbenen. Bij het synchroonmechaniek wordt de mens permanent en op de goede wijze gesteund in zijn natuurlijke bewegingsverloop. Naast het klassieke synchroonmechaniek wordt het 3-punts-synchroonmechaniek steeds meer doorgezet. Hierbij kantelt de voorkant van de stoel; voorkomt druk in het gebied van het dijbeen en bevordert daarvoor de doorbloeding.

 
     

 

3. Goede zittechniek

De optimale zithouding wordt bereikt door het handhaven van de dubbele S-vorm van de wervelkolom. Deze houding wordt begunstigd door een draaiing van het bekken naar voren. Zo wordt de borstkas opgetild (daarbij wordt de ademhaling verlicht), de halswervelkolom gestrekt en kan het gewicht van het hoofd (ongeveer 9% van het lichaamsgewicht) beter gedragen worden. Daardoor ontstaan er minder spanningen in de nekspieren.

 

 

4. Open zithoek

Een zithouding met een hoek van meer dan 90° tussen bovenlichaam en dijbeen ondersteunt de rechtophouding en verbetert daardoor de ademhaling, de stofwisseling, de spijsvertering, de buikstand en dus de arbeidsprestatie. Wetenschappelijke tests wijzen uit dat een lichte
zitvlakneiging van ca. 3° - 4° de houding ook bij langer zitten optimaliseert. Een grotere zitvlakneiging is problematisch, omdat de zittende persoon naar voren glijdt, het contact met de rugleuning verliest en de dubbele-”S”-vorm van de wervelkolom niet kan nakomen.

 

 

5. De juiste instelling

De beste stoel helpt niet, als hij niet goed is ingesteld. Correct zit u, als bovenarm en onderarm ongeveer een rechte hoek vormen en de onderarm op het tafelblad ligt. De voeten moeten met zool en hak ontspannen op de grond staan en de onderarmen losjes op de tafel liggen. Een hoogteverstelbare armlegger ontlast armen en ellebogen en vermijdt zo spanningen in het schouder/nekgebied. Ideaal is het toepassen van hoogteverstelbare tafels, teneinde die aan de eventuele lichaamsmaten aan te passen. Indien nodig moet bij kleine personen een voetenbank gebruikt worden.

 
   
 

Al naar gelang het lichaamsgewicht moet de tegendruk van de rugleuning individueel ingesteld worden.Afhankelijk van de aard der werkzaamheden moet de werkplek zinvol georganiseerd zijn. Daarbij moet bij overwegend beeldschermwerk speciaal op de positie van toetsenbord en beeldscherm gelet worden, om
vermoeiing en eenzijdige belasting door een verkeerde houding van het lichaam te vermijden. Zet daarom het toetsenbord altijd in één lijn met het beeldscherm. Houdt onder het beeldscherm en toetsenbord de ruimte onder het bureau leeg, zodat ook de knieën en voeten recht onder het lichaam kunnen blijven.

 

6. Dynamisch werken

Ongeacht hoe goed u zit, uw lichaam heeft regelmatig afwisseling van houding nodig. Organiseer daarom uw werkplek bewust zodanig, dat u niet alles vanuit uw stoel bereiken kunt. Sta op om naar de printer of het fotokopieerapparaat te gaan, voor een kleine pauze of voor een teambespreking met collega’s. Strek u eens uit naar de kast of leg uw voeten eens omhoog. Negeer de lift eens en neem de trap. Ga in de pauze wandelen, maar indien mogelijk wel in de buitenlucht. Als u bovendien ook nog regelmatig als compensatie sport beoefent, geeft u uw organisme de ruggesteun, die hij aan het bureau nodig heeft.

   

 

Correct zitten: Het resultaat

Correct zitten met ergonomisch goed meubilair helpt de verschijnselen van het RSI-syndroom en CTS (”carpaltunnelsyndroom”) te voorkomen. De gehele bloedcirculatie zowel als de lymfesysteemfunkties worden bevorderd en verbeterd en daarmee het zich goed voelen en het prestatievermogen. De continue verzorging van de tussenwervelschijven met voedingsstoffen en niet in de laatste plaats de tevredenheid en het vertrouwen van de medewerkers in hun eigen vaardigheden zijn opnieuw een motor voor aanvullende motivatie en productiviteit.

     

Het lymfesysteem is o.a. voor het immuun- en afweermechanisme
van ons organisme verantwoordelijk.
Dynamisch werken
heeft een gunstige invloed op deze functies.

Aderkleppen verhinderen het
terugstromen van het bloed. Een goede doorbloeding in het been en zitvlakgebied verbetert de circulatie en de stofwisseling.
 

 

Gymnastiek op de werkplek

Een stoel kan beslist als sporttoestel ingezet worden. Een korte serie oefeningen houdt u fit, bevordert doorbloeding en stofwisseling. Denkt u eraan: zitten is werk. De spieren en banden zijn gespannen om het lichaam rechtop te houden. Door gymnastiek bent u in staat gespannenheid tegen te gaan.